Als een extern pakket communiceert met de portal via een koppeling kan het voorkomen dat er koppelfouten ontstaan.
Voorbeelden:
- Een document wat niet kan worden geplaatst omdat de cliënt niet kan worden gevonden.
- Een status kan niet worden opgehaald omdat het document niet kan worden gevonden.
- Een cliënt kan niet worden aangemaakt omdat er gegevens ontbreken.
Er wordt dan over het algemeen een koppelfout mail over verstuurd naar de kantoorgebruiker die hiervoor is ingesteld in PinkWeb (Beheer -> instellingen -> portaal).
Hoe kunnen koppelfouten mails worden gebruikt om een probleem te onderzoeken?
Er staan 3 zaken in een koppelfout waarmee de oorzaak is uit te zoeken.
1. Titel van een koppelfout mail
Koppelfout mails zijn te herkennen aan hun titel.
Ze beginnen over het algemeen met: "Er zijn fouten opgetreden in [functie]" of "Er zijn fouten opgetreden in de soap webservice bij het aanroepen van [functie] "
De functie wat hier achterstaat is van belang om de oorzaak te achterhalen wat er precies fout gaat.
Veel voorkomende functies:
-sendDocuments - Een extern pakket probeert een document ter accordering te plaatsen
-sendAutodetectDocuments - Een extern pakket probeert een document ter accordering te plaatsen
-putFile - Een extern pakket probeert een document in het dossier te zetten
-removeFile - Een extern pakket pobeert een document uit het dossier te verwijderen
-getStatus - Een extern pakket probeert een status van een document op te vragen
-getDeliveryStatussen - Een extern pakket probeert een eindstatus van een document op te vragen
-sendClientsAndUsers - Een extern CRM pakket probeert clienten en/of gebruikers aan te maken/wijzigen
-deleteClients - Een extern pakket probeert een client te verwijderen
-setClientsGroups - Een extern pakket probeert clienten aan een groep te koppelen
-sendOfficeUsers - een extern pakket probeert een kantoorgebruiker aan te maken/wijzigen
2. Foutmelding
In de mail wordt ook een numerieke foutcode genoemd (bijvoorbeeld: 210, 507 of 512).
Na deze foutcode wordt aangegeven wat er mis gaat en vaak ook al ID nummer van een client (klantnummer, RSIN, OB-nummer, etc.) of een document nummer (ea_id) genoemd.
Let op:
Als er wordt gesproken over een client die niet kan worden geïdentificeerd kan dat betekenen dat het ID van de cliënt niet (actief) in PinkWeb staat maar ook dat het deze meer dan 1x voorkomt.
Is het hiermee niet op te lossen is er ook nog een referentiecode:
3. Referentiecode:
Voorheen bevatte deze koppelfouten een zogenaamde 'soap envelope' met het exacte verzoek wat het externe pakket naar de portal stuurde. Aan de hand daarvan kon dan de oorzaak van de fout worden onderzocht.
Omdat deze soap enveloppen privégevoelige informatie kunnen bevatten is besloten om deze op een veiligere manier beschikbaar te maken.
Namelijk via de module: Logboek
In plaats van een soap envelope wordt nu een referentie code in de koppelfout mails meegezonden die in de module Logboek kan worden ingevuld. Via die code is de soap envelope op te vragen die normaliter n de mail werd meegezonden.
Instructies:
1. Vul de referentie code in.
2. Klik op 'Zoek'.
3. De soap envelope verschijnt in het hieronder aangeduide vlak.
Omdat soap enveloppen vrij technisch kunnen ogen, hierbij een aantal veel voorkomende termen waar naar kan worden gezocht:
- refer_id (dit is het klantnummer)
- ea_id (dit is het documentnummer in de portal)
- identifier (hier achter worden client ID gegevens vermeld)
- kvk (kvk-nummer)
- belastingdienst (hier achter wordt vaak een BSN/RSIN/LH- of OB-nummer genoemd)
- external_id (andere term voor het klantnummer)
Indien het hiermee niet lukt om de oorzaak an de fout te achterhalen, neem dan gerust contact op met Support.
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.