2-factor inlog is een veiligere manier van inloggen dan simpelweg met een inlognaam en wachtwoord. Er wordt daarna een extra stap toegevoegd waarbij een gebruiker ook nog een beveiligingscode moet opgeven. Deze kan via SMS worden toegezonden of worden gegenereerd door een authenticator app.
Deze handleiding legt uit hoe je dit bij zowel cliënten als bij kantoorgebruikers kan aanzetten en ook hoe je een authenticator app kan koppelen.
1. Cliënten
Bij cliënten moet dit op cliëntniveau worden aangezet.
Bewerk de gewenste cliënt en klik op 'Authenticatie':
Daar staan 3 opties:
-Ja: 2-factor inlog is verplicht.
-Nee: 2-factor inlog staat uit.
-Optioneel: Elke gebruiker bij de actieve client krijgt de keuze om het aan of uit te zetten.
Indien voor ja gekozen wordt, zullen de cliëntgebruikers die bij de actieve client horen bij de volgende keer inloggen om een extra beveiligingscode worden gevraagd.
Is er geen mobiel nummer bekend bij de gebruiker, dan zal PinkWeb hier automatisch om vragen.
Klik daarna op 'Authenticatie opslaan' op de keuze te bevestigen.
2. Kantoorgebruikers
Bij Kantoorgebruikers moet het op accountniveau worden aangezet.
Bewerk de gewenste kantoorgebruiker en ga naar 'Gebruikersgegevens':
Om 2-factor inlog aan te zetten klik je bij 'Inlog met twee-factor-authenticatie' op 'Ja'
Klik daarna op 'Gebruikersgegevens opslaan'.
3. Authenticatie App instellen in plaats van SMS.
In eerste instantie werkt 2-factor inloggen door middel van een beveiligingscode die via SMS wordt toegestuurd.
Omdat het ontvangen van een SMS-code storingsgevoelig is, heeft het gebruik van een authenticator app onze voorkeur. Daarmee wordt de beveiligingscode op het toestel zelf gegenereerd en werkt het dus ook als er geen verbinding met het mobiele netwerk beschikbaar is.
Welke app heb je nodig?
De keuze welke app wordt gebruikt staat vrij. Voorbeelden van veelgebruikte authenticator apps zijn:
Google Authenticator
Microsoft Authenticator
Beide zijn te downloaden via de appstore van het mobiele toestel dat wordt gebruikt.
Hoe koppel je de app aan je account?
Belangrijk!
Zorg er allereerst voor dat de tijd op je telefoon synchroon loopt met die van het mobiele netwerk.
De meest simpele manier is via het help menu:
Hiermee wordt een wizard gestart die automatisch de stappen doorloopt om je toestel te koppelen. Dit werkt voor zowel cliënt- als kantoorgebruikers.
Alternatief kan je handmatig de stappen doorlopen.
1. Ga naar 'Mijn gegevens':
2. Klik daarna op 'Authenticator' en scan via de app de QR-code:
In de authenticator app wordt een regel aangemaakt met de naam van de vestiging met daarbij een beveiligingscode die om de x-aantal seconden wordt bijgewerkt.
3. Klik daarna op 'Verder'.
Er wordt dan een bevestigings-SMS verstuurd en je gaat naar de volgende pagina.
4. Vul op deze pagina de zojuist gekregen SMS code in en de code die in de authenticator app te zien is:
5. Klik daarna op 'Nu koppelen'
Als de juiste codes zijn ingevuld zal op het scherm worden getoond dat je account is gekoppeld:
Vanaf nu kan je de code in de app gebruiken om in te loggen.
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.