We begrijpen dat het installeren, activeren en inloggen van een authenticator app niet voor iedereen gesneden koek is. Daarom willen we in deze FAQ een aantal vragen van tevoren beantwoorden. Heb je toch nog een vraag die hier niet tussen staat? Neem dan gerust contact met ons op.
Wat is een authenticator?
Een authenticator is een app die je koppelt aan je account, zodat je een andere manier hebt om in twee stappen in te loggen. Zodra de app aan je account is gekoppeld, levert deze een wisselende en unieke 6-cijferige code die toegang geeft tot je account, op dezelfde manier als de SMS-codes dat doen.
Waarom kan ik beter een authenticator gebruiken dan SMS-codes?
Beide vormen van twee-factor-authenticatie zijn een extra beveiliging voor je persoonlijke gegevens. Het grote voordeel van een authenticator app is dat je inlogcodes altijd beschikbaar zijn, ook als je geen of een slechte verbinding hebt.
Hoe installeer en gebruik ik een authenticator?
Dit vertellen we je uitgebreid op onze serviceomgeving:
Hoe activeer ik twee-factor-authenticatie met een authenticator?
Hoe log ik in met een authenticator?
Welke authenticator app moet ik downloaden?
De meest gebruikte authenticator apps zijn Google Authenticator (Download in Google Play Store of Apple App Store) en Microsoft Authenticator (Download in Google Play Store of Apple App Store), maar je kunt iedere authenticator app gebruiken die in je store is te downloaden.
Krijgen mijn werknemers én klanten vanaf 27 maart het authenticator informatiescherm te zien?
Ja, zowel je werknemers als klanten kunnen gaan inloggen met een authenticator app en worden hierop geattendeerd. Let op: voor je klanten geldt dit alleen als je voor hen op dit moment SMS-login hebt ingeschakeld. Als zij alleen inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord dan verandert er niets. In Beheer wordt de instelling ‘SMS-login inschakelen’ aangepast naar ‘twee-factor-authenticatie inschakelen’.
Voor klanten met een eigen omgeving is de functionaliteit beschikbaar vanaf versie 4.3.144. Zij kunnen de functionaliteit bovendien testen in hun eigen omgeving.
Beheren wij of klanten inloggen met een authenticator of regelen ze dit zelf?
Klanten (en ook werknemers) kiezen er zelf voor of ze een authenticator gaan gebruiken of met SMS-login blijven werken. Als kantoor stel je alleen in of ze twee-factor-authenticatie moeten gebruiken.
Is het mogelijk om inloggen met authenticator niet of op een later moment in te stellen?
Als je twee-factor-authenticatie hebt ingeschakeld voor je klanten en medewerkers dan krijgen ze vanaf 27 maart altijd na het inloggen het informatiescherm te zien. Ze kiezen dan zelf of ze een authenticator willen koppelen of dat ze willen doorgaan zonder dit te doen. In dat laatste geval gaan ze gewoon door naar het portaal zonder dat er iets verandert. Bij volgende inlogmomenten wordt het scherm weer getoond en kan er alsnog worden gekozen voor inloggen met een authenticator.
Wat als ik heb gekozen voor inloggen met authenticator maar dit toch liever niet wil?
Het is op ieder moment mogelijk om je authenticator app te ontkoppelen van je account. In dat geval ga je automatisch terug naar twee-factor-authenticatie met SMS-code.
Hoe ontkoppel ik een authenticator?
Wat moet ik doen als ik (om wat voor reden dan ook) niet meer bij mijn authenticator app kan?
SMS-login staat in het inlogscherm altijd als backup. Mocht je dus niet bij je authenticator codes kunnen, dan kun je ervoor kiezen om met SMS-code in te loggen. Heb je bijvoorbeeld een nieuwe telefoon, dan is het belangrijk om je account opnieuw te koppelen. Je kunt in Beheer de authenticator app ontkoppelen, als je vervolgens uitlogt en weer inlogt dan doorloop je opnieuw de stappen voor het koppelen van een authenticator app.
Opmerkingen
1 opmerking
Google Authenticator voor Android
Heb je een nieuwe Android telefoon en had je een oude Android telefoon en maak je gebruik van Google Authenticator, dan is het in de nieuwste versie mogelijk om tweestapsverificatie-codes over te zetten naar een ander toestel. Dit is hoe het werkt.
Google Authenticator accounts overzetten: zo doe je dat
De Google Authenticator-app krijgt een functie waar veel gebruikers op hebben gewacht: de optie om tweestapsverificatie-codes over te zetten naar een ander apparaat. Dat is handig, want hierdoor hoef je niet al je accounts opnieuw te koppelen als je bijvoorbeeld een nieuwe smartphone hebt.
Met tweestapsverificatie leg je een extra beveiligingslaag over je accounts, omdat je bij het inloggen naast het invoeren van een wachtwoord ook een code nodig hebt.
Voortaan kun je al je accounts overzetten door simpelweg met je nieuwe telefoon een qr-code te scannen, die op het scherm van je oude toestel verschijnt. Hieronder lees je hoe het werkt.
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.